Механізми й стратегії інформаційної війни проти України

Кожен з нас чув про інформаційну війну. У соціальних мережах її гарматне м’ясо – тролі, які використовуються і зараз – Росією проти України.

Тролі – це акаунти живих людей або «роботи», які використовуються для політичної пропаганди. Як правило, троль – це на 80% програма і на 20% – людина. Троль-програма робить автоматичні запити про дружбу. З кожним новим френдом троль «товстішає». Особливо його вага в соцмережі збільшується, якщо вдалося подружитися з популярним блогером.

Програма-троль може навіть постити якусь нісенітницю або обмінюватися лайками з такими ж програмами. Ці дії також збільшують її вагу. Але в годину Х, коли потрібно розігнати якусь тему, акаунти тролів починає наповнювати жива людина. Саме живі люди, часто під псевдонімом, модерують групи, де велика концентрація тролів. Цих модераторів також називають тролями.

Як це працює? Хтось один з тролів робить пост. Безліч інших починають лайкати, коментувати та репостити його. Алгоритм мережі сприймає це як інтерес живих людей до даного посту. І він починає з’являтися в стрічках вже не тролів, а людей. Якщо пост вдалий, його починають репостити далі звичайні люди, а потім підхоплюють журналісти. Так, наприклад, за аналогічною схемою « розкручуються» роліки на Ютубі.

Елементом російського тролінг – інструментарію є так звані «активні заходи» – пряме втручання в політику нашої країни за допомогою прихованих засобів, підрив довіри до лідерів і державних установ в країні, розвал її відносин з іншими націями, дискредитація та ослаблення опонентів.

Якщо у вас багато друзів, які поширюють контент тролів, то у вас складеться враження, що «єдиний» спосіб вибратися з «безнадії і зради» – насильство. Так, акаунти проросійських тролів грубо натякають зробити з нинішнім президентом і оточенням те ж саме, що і з попереднім.

Мішенню діяльності проросійських тролів у соціальних мережах є патріотично налаштовані українці, тобто ті, хто найбільше опікується станом справ в країні. Ми зараз живемо в постфактуальному світі, коли значення має більше емоційний настрій, аніж факти. Досить використати потрібну символіку ( прапор, герб, віночок) й у людини виникає емоційна довіра до публікації.

Групи у соціальних мережах, наприклад у «Фейсбуці», формуються як із тролів, так і з реальних людей. Так, група «Волю в’язням режиму» переважно складається з реальних людей, вони – не тролі й не пропагандисти. У групі постять фотографії своїх акцій на підтримку активістів «Правого сектора» і учасників ООС. А от антиукраїнська група «Український фронт» –чиста «вата», місиво кремлівських тролів та тих, хто їм вірить.

У мережах зазвичай існує один з чотирьох основних типажів тролів. Вони знайомі кожному на рівні підсвідомості, закріплені в національній пам’яті як універсальні образи та є дієвим засобом маніпуляції.

Перший: Козак – революціонер-радикал, пропагандист насильства. Девізи та назви на кшталт: Українська Україна, внутрішня окупація, національна революція, смерть Путіну, чиновників – на ліхтарі. Вони мають аватарку з військовим акцентом. Створюється образ  Добровольця або Бійця ООС, або Повстанця. Сучасний козак неодмінно грізний і з оселедцем. Люблять ставити на аватарку козаків та повстанців. На сторінці знайдете фотографії зброї, колажі з палаючими будинками органів влади, заклики до боротьби. Керівників України зображують негативно. Президент України – їх постійна мішень. Ці войовничі тролі часто симпатизують ультраправим політичним рухам і шанують культ Степана Бандери. Частина таких профілів, швидше, є реальними людьми, це стає зрозуміло при візиті на сторінки: волонтерство, багато фото, мало політичних повідомлень. Але тролі люблять маскуватися під цей типаж.

Другий тип – Політичний коментатор, більше зосереджений не так на закликах до революції, як на поточних політичних подіях. Загальний настрій повідомлень: на фото, які вони постять, часто образливі зображення політиків та чиновників, на обкладинці – цитати про зраду і боротьбу. Можна часто зустріти цитати борців за незалежність різних часів. Зміст сторінок приблизно такий же, як і в Козака, тільки політичного бруду більше. Окремі персонажі зосереджуються на піарі виключно конкретної політичної сили – найчастіше БЮТ.

Третій тип – Показові українці. Особливо популярні замріяні дівчата у віночках, сукнях-прапорах, вишиванках, на тлі пшениці тощо. У цього типу тролів є елемент страждання, щось, що нагадує про «знедолену» Україну. На веденні контенту це не дуже відбивається: все ті ж посилання з сумнівних сайтів, дискредитація, приклади несправедливості і залізні докази того, що «все пропало».

Четвертий тип, не надто поширений – Хижий звір: вовки, тигри. До цього типу належить невелика кілька тролів, які мають багато зв’язків у мережі. Вони часто адмініструють групи, у них багато друзів, але вони мало постять.

Як же відрізнити троля від пересічного користувача? Тролі мають багато друзів – тисячу, дві, п’ять. Хоча трапляються і так звані несоціальні тролі, у яких по 30-60 друзів. Типові ознаки неправдивих акаунтів: відсутні особисті фото і хоча б мінімальна інформація про людину, на сторінці мало власних записів, переважно репости про «зрадників», «ворогів», все це без особистих коментарів і вражень. У стрічці троля переважають репости, емоційні повідомлення про «зради». І нічого про реальне життя: важливі події, селфі, фото з подорожей відсутні.

Якщо реальна людина потрапила до групи тролів, значить у неї був активний френд-троль, який додав його до відповідних груп. Тож, варто стежити за списком друзів і груп. Звичка всіх френдити без розбору – погана, подумайте про ризики, коли додаєте у друзі незнайомців, адже якщо ти особисто не знаєш людину, то ніколи не можеш бути впевнений в реальності її профілю.

Складно переконати людину змінити погляди на 180 градусів. «Класична» російська пропаганда не діє на більшу частину українців, адже йде врозріз з їхнім баченням ситуації. Вона, скоріше, розрахована на проросійськи налаштовану аудиторію. Мета інформаційної війни у соціальних мережах – посіяти безлад і смуток, позбавити чітких орієнтирів. Зброя в цій війні – дискредитація влади та державних інститутів.

Як же бути?  По-перше – доносити до широкого загалу інформацію про тролів. Ми не можемо перемогти тролів троленням, адже російські бюджети на пропаганду космічні. Рецепт простий: не френдити тролів. Якщо ви бачите обурливі та занадто емоційні повідомлення про «Зраду», перед тим, як поширити його, порахуйте до десяти, а потім подумайте: «Чому тут так багато емоцій і слів написаних ВЕЛИКИМИ ЛІТЕРАМИ; «Як же можна зробити те, що пропонує надто емоційний автор?». Відразу баньте акаунти, які поширюють підкреслено агресивну ненависть, навіть до ворога. Швидше за все, вони імітують своє обурення, щоб відключити ваш мозок, використовувати ваші емоції і втертися до вас у довіру.

Псевдопатріотичні тролі набагато небезпечніші, ніж вульгарні проповідники «русского мира», тож не «купуйтеся» на патріотичну символіку – уважно читайте тексти. Будьте обережні у мережі!

Разом із словом «троль» нині можна почути назву – «бот». Бот — програма-робот, що керується комп’ютером та імітує партнерів у мережевій грі та спілкуванні. Нині кількість ботів у соцмережах і на різних сервісах обчислюється сотнями тисяч акаунтів і профілів.

Сучасний світ Інтернету постійно намагається боротися з цим явищем. Як же розпізнати бота? Як його відрізнити від реальної людини? Наразі у спільнотах павутини складено цілу класифікацію ботів і поділяють їх на такі типи: боти-призолови (постійно беруть участь в онлайн-конкурсах); «негативні» боти (інтернет-тролі, гостро критикують і коментують різні пости на різні теми – політичні, економічні і т.д., створюють новини та статті негативного характеру, з неправдивою інформацією); «романтичні» боти (створені для романтичних знайомств); рекламні боти (розсилають комерційні пропозиції); групові боти. Сьогодні найбільша кількість ботів існує у соцмережах ВК і Facebook.

Як же можна розпізнати бота, щоб не потрапити до нього на гачок? Простежте за діяльністю і активністю. Бот постійно рекламує один і той самий портал, лайкає і репостить однотипний контент, залишає схожі коментарі. Зверніть увагу на кількість друзів. Занадто багато друзів і передплатників – для звичайної людини підозріло. Подивіться фотоальбоми в профілі. Якщо замість реальних людей – коти, собачки, сердечка і букети квітів, то це швидше за все бот. Звичайно, є люди, які не люблять публічності і не викладають реальних фото, але все ж це досить типова ознака. Також зверніть увагу на дату розміщення фото. Боти і фейки зазвичай розміщують контент на своїй сторінці «пачками» в певні дати. Напишіть повідомлення. Якщо вам не дадуть відповіді, то, як мінімум, ви перевірите акаунт на «живучість». Боти не відповідають на повідомлення і коментарі, хоча більш «просунуті» можуть бути налаштовані на діалоги, але вирахувати такого можна буде вже після кількох запитань.

Таким чином, вище зазначені механізми й стратегії широко використовуються у інформаційній війні проти України, тож будьте уважними й вчіться відрізняти правду від брехні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *